En blus som för tankarna till en annan årstid

Idag är sista dagen för Fredrikas och Josefines sew-along, så det är dags för mig att visa min blus. Jag har länge velat testa att göra en midjekort blus som man kan ha till kjolar och höga byxor. Jag gjorde den i ett bomullstyg från ett set gardiner som jag köpte på loppis i somras eftersom jag ville testa passformen inför andra projekt i dyrare tyger.

blus_1

Mönstret är överdelen från Emery dress som jag har gjort lite längre i livet. Där dragkedjan skulle sitta har jag istället sytt sju stycket knappar. Mönstret var egentligen högre i halsen men jag ritade om ringningen så att den blev lite lägre. Runt ringningen sydde jag sedan fast ett rött kantband. Jag tyckte det matchade så bra med de röda knapparna och de röda bären.

blus_2

Jag är väldigt nöjd med resultatet och ser fram emot att testa hur det känns att ha på sig en kort blus till kjolar. Tror att den kommer att bli utmärkt i sommar då det brukar vara minst 30 grader under juli månad här i Nederländerna och då är det skönt med plagg som inte sitter åt. Jag kanske ska prova den redan i veckan dock, eftersom jag tycker att mönstret piggar upp så bra i januarimörkret. 🙂

Ha en bra kväll!

2 thoughts on “En blus som för tankarna till en annan årstid

  1. Vilken fin blus! Den känns väldigt somrig 🙂
    Detta är kanske en liten konstig fråga, men hur bär du dig åt när du knäpper den med tanke på att knapparna är på ryggen? 😉

    Like

Leave a Reply

